مصاحبه خبرگزاری ایسنا با رئیس همایش
02 اسفند 1402
مصاحبه خبرگزاری ایسنا با رئیس همایش

جزئیات برگزاری همایش بین‌المللی علوم دریایی از زبان معاون برنامه‌ریزی دانشگاه تهران

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه از برگزاری دومین همایش بین‌المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا روزهای ۷ و ۸ اسفندماه در جزیره قشم خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد نوحه‌گر در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه تمدن سازی یکی از بحث‌های جدی است که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح است، گفت: این بحث در ابعاد مختلف می‌تواند برای کشور حائز اهمیت باشد. امروز که انقلاب اسلامی در اواسط دهه چهارم عمر با برکتش است و درواقع با تمدن‌سازی می‌تواند در حوزه‌های مختلف پیام جدی برای جهان داشته باشد. 

رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران اضافه کرد: دریا یکی از عرصه‌های جدی در هر جایی است. وجود دریا یک نعمت جدی برای هر کشور است. اگر دریا را یکی از منابع جدی در دنیا محسوب کنیم، می‌بینیم که دریا به عنوان یک ثروت است.

نوحه‌گر خاطرنشان کرد: کشور ما از یک موهبت الهی بسیار بالا به نام دریا برخوردار است. اگر به شمال و جنوب کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که ۶ هزار کیلومتر سواحل داریم که یک نعمت بسیار بزرگ است و یک مزیت نسبی به کشور می‌بخشد.

وی گفت: وقتی از تمدن‌سازی در دریا صحبت می‌کنیم، می‌بینیم کشورهایی که از نعمت‌ مرزهای دریایی برخوردار هستند چه قدرتی در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی می‌توانند داشته باشند. ایران نیز یک زیست نسبی در حوزه ژئوپولیتیک دریا دارد؛ به طوری که دریای خلیج فارس و عمان به کشور یک ویژگی ممتازی بخشیده‌اند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران یادآور شد: استفاده از دریا به صورت کلیشه‌ای محلی از اعراب ندارد و ما باید به سمت فناوری‌ها برویم و در بحث آموزش و پژوهش خوب کار کنیم می‌توانیم در تولید علم و حرکت در مرزهای دریایی به خوبی حرکت کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نوحه‌گر گفت: تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست دریا می‌توانند به حفظ محیط زیست دریا کمک کنند؛ بنابراین اکوسیستم دریا برای ما حائز اهمیت است. بر این اساس ما اقتصاد دریامحور با  تکیه بر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را جزو محور اصلی دومین همایش بین‌المللی اقتصاد دریا پایه قرار داده‌ایم. 

وی افزود: دومین همایش بین‌المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا روزهای ۸-۷ اسفند ماه در جزیره قشم برگزار می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران محورهای این همایش را زیست‌شناسی دریایی، علوم مهندسی زیست با نگاه ویژه به محیط زیست دریا، تنوع زیستی و حفاظ از محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، عمران و ساخت‌وساز، گردشگری، توسعه پایدار در جوامع توسعه ساحلی، فیزیک دریا، شیلات، پدافند غیرعامل بنادر عنوان کرد.

نوحه‌گر درباره مقالات این کنفرانس گفت: حدود ۱۷۰ مقاله از ۲۸ کشور چک، هلند، نروژ، هند، ترکیه، عراق، پاکستان، آذربایجان ارسال شده که ۱۰۷ مقاله پذیرفته شده و از این تعداد ۳۰ مقاله برای ارائه در بخش سخنرانی پذیرفته شده و بیش از ۷۰ مقاله نیز به صورت ارائه پوستری لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ مقاله با سیاست‌ها و محورهای همایش همخوانی نداشتند و رد شدند، گفت: در این همایش ۵ پنل تخصصی علوم دریایی بخش بین‌الملل، علوم دریایی علوم زیستی، محیط زیست ساحلی و دریایی، علوم و فنون دریایی و حقوق و سیاست‌های دریایی است که برمبنای اقتصاد دریا محور است و جزو ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌های درگیر در بخش ساحل و دریا است که دانشگاه تهران هم برمبنای مسوولیت‌پذیری اجتماعی که دارد در بحث دریا هم ورود کرده است. 

نوحه‌گر افزود: در بحث تمدن‌سازی دریایی کشور غفلت شده و دریا را به عنوان محدودیت در نظر گرفته‌ایم؛ در حالی که دریای یک فرصت جدی است. نباید دریا را یک محدودیت ببینیم. در دریا ظرفیت های عظیمی نهفته است و یکی از ویژگی‌هایی ممتاز کشور در طول تاریخ تسلط بر دریاها بوده است. 

وی گفت: باید در عرصه‌حمل و نقل دریا  مجهزترین، بهترین و به‌روزترین وسایل حمل و نقل دریایی را تقویت کنیم و دانشگاه باید با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری ساحلی با پشتوانه دانشگاه‌ها و علوم و فنون دریایی و پژوهش‌های دریایی این پارک‌ها را راه‌اندازی کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع  دانشگاه تهران در ادامه افزود: این دانشگاه دانشکده فناوری و میان رشته‌ای ایجاد کرده که یکی از بحث‌های جدی آن بحث علوم دریایی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد در سیاست‌های ۹ گانه ابلاغیه رهبری براساس این سیاست‌های ابلاغی قوه مجریه کشور موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و با بسیج دستگاه‌های مسوول در این ابلاغیه برنامه جامع تحقق سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح را در مهلت ۶ ماهه ارائه بدهند. 

نوحه‌گر افزود: ما در استفاده از دریا و سواحل ان عقب‌ماندگی‌ داریم باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

این مقام مسئول در پایان تاکید کرد: ظرفیت‌مان برای عقب‌ماندگی دیگر تمام شده و باید انها را جبران کنیم. باید به سمت چابک‌سازی و کارآمدکردن ظرفیت‌هایی که در دریا وجود دارد برویم و از تمام موجود در دانشگاه‌های کشور بهره‌برداری حداکثری داشته باشیم که با برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارها  و نشست‌های علمی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: براساس ابلاغی رهبرمعظم انقلاب از سرمایه‌گذاران بومی و محلی در طرح‌های توسعه حمایت شود و  بومیان و ذینفعان رو تقویت کنیم. بنابراین اگر می خواهیم از ظرفیت های دریا بدرستی استفاده کنیم باید ظرفیت های دریا بازنگری و باز تعریف شود.