بررسی راهکارهای فنی موثر در بهینه سازی عملکرد و کاهش انتشار آلایندگی پیشرانه های شناورهای دریایی رایج |
کد مقاله : 1055-MSRI2 |
نویسندگان |
مهدی عباسی *1، امیررضا پورمحمد شیرازی2، داود معزی3 1دانشگاه تهران، دانشکدگان فنی 2دانشگاه تهران، سازمان بنادر و کشتیرانی بندرانزلی 3دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
امروزه قریب به ۸۰% از حملونقل کالا از طریق دریا انجام میگیرد. از اینرو، در راستای معاهدات و چشم اندازهای بین المللی به منظور کاهش انتشار آلایندگی و کاهش و بهینهسازی مصرف سوخت، توجه به مسئله زیرساخت انرژی دریانوردی، به طور ویژه انواع پیشرانههای شناورهای دریایی از اهمیت ویژه برخوردار است. چنانکه در این پژوهش نیز مطرح میشود، اغلب موتورهای مورد استفاده در شناورهای دریایی بر پایه احتراق داخلی هستند، که در میان آنها موتورهای دیزلی، به خصوص موتورهای دوزمانه نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند، چرا که به صورت گسترده در انواع شناورهای دریایی مانند کشتی های کارگو، کشتیهای تفریحی، و انواع شناورهای صنعتی و نظامی به خدمت گرفته میشوند. لذا توجه به فرآیند ترمودینامیکی و ترمو شیمیایی این موتورها، گامی مهم در راستای بهینهسازی این موتور ها محسوب میشود. بخش دوم این پژوهش معطوف به فناوریهای بازیابی گازهای خروجی، فیلترها و بسترهای کاتالیستی است که در دو دههی گذشته به طور موفق در صنعت خودروسازی برای افزایش راندمان احتراقی، کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان آلایندگی به کار گرفته شدهاند. این فناوری ها از جمله فناوری های نو در صنعت شناورهای دریایی محسوب میشوند که ساخت و تولید آنها می تواند به صورت یکپارچه با موتور گسترش یابد. |
کلیدواژه ها |
بهینهسازی پیشرانههای دریایی، موتورهای احتراق داخلی، کاهش انتشار آلایندگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |