بررسی تغییرات فعالیت بنادر کشور در بازه زمانی دنیاگیری کووید-۱۹
کد مقاله : 1067-MSRI2
نویسندگان
علی پرماس1، رحیمه شمسایی *2، مریم راه‌بانی2، دانیال قادری3
1مجتمع بندری شهید رجایی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
2گروه علوم غیرزیستی جوی و اقیانوسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان
3دانش‌آموخته مهندسی حمل‌ونقل دریایی، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و گروه علوم غیرزیستی جوی و اقیانوسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان
چکیده مقاله
مناطق ساحلی و دریایی همواره مورد توجه بشر بوده است و به‌عنوان مرکزی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی است. بعد اقتصادی برگرفته از فعالیت‌های حمل‌ونقل و یا شیلاتی از طریق بنادر است و بعد اجتماعی در برگیرنده فعالیت‌های گردشگری است، چرا که سواحل و جزایر همواره برای انسان جذاب بوده است. در بازه زمانی پایانی سال 1398، دنیاگیری کووید-۱۹ خودنمایی کرد و زندگی اجتماعی و اقتصادی را تحت الشعاع قرار داد. بی‌شک گسترش دنیاگیری کووید-۱۹ و محدودیت‌های ناشی از آن بر فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی بنادر اثر گذاشته است. از این رو در این مطالعه باتوجه به آمار و اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی، تغییرات عملکردی تمامی بنادر ایران مورد ارزیابی قرارگرفته است. بنادر فعال در زمینه جابه‌جایی مسافر، تخلیه و بارگیری کانتینر و رویه گمرکی آمار و داده‌هایی است که در این مطالعه در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد به شکل محسوسی فعالیت جابه‌جایی مسافر بنادر کاهش یافته است و همچنین حجم کالای فله و عمومی نیز در اکثر بنادر فعال کاهش یافته است. با این حال روش حمل‌ونقل کالای کانتینری رفتار کاملاً متفاوت داشته است به شکلی که تحت تاثیر محدودیت‌های دنیاگیری کووید-۱۹ نبوده و روند رشد خود که ناشی از وضعیت اقتصادی-سیاسی است، ادامه داده است. نتایج به‌خوبی این مسئله را برجسته می‌کند که روش حمل‌ونقل کانتینری انعطاف بالایی در شرایط بحرانی مخصوصاً شرایط بحرانی بهداشتی دارد، مسئله‌ای که درحمل‌ونقل کالای فله و عمومی همواره با پروتکل‌های محدود کننده فعالیت همراه است.
کلیدواژه ها
بنادر، دنیاگیری کووید-۱۹، حمل‌ونقل دریایی، GIS
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی