تعیین مزیت نسبی صادرات جهانی محصولات و فرآورده‌های دریایی ایران؛ مطالعه ساختار بازار و تحلیل جایگاه ایران در کشورهای هدف
کد مقاله : 1120-MSRI2
نویسندگان
اعظم السادات حسینی *
دانشگاه تهران- دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی- دانشکده اقتصاد کشاورزی
چکیده مقاله
توجه به صادرات محصولات غیرنفتی، نقش بسیار مهمی در افزایش رشد اقتصادی کشور دارد. در این بین، صادرات محصولات و فرآورده‌های دریایی به عنوان یک منبع عظیم درآمدی، موجب افزایش اشتغال و بهبود تراز تجاری کشور می‌گردد. لازمه این هدف، تمرکز بر تولید محصولات باکیفیت و متنوع و نیز شناخت دقیق بازارهای هدف صادراتی و مقایسه جایگاه خود با رقبای اصلی بازار می‌باشد. در این راستا، مطالعه حاضر به تعیین مزیت نسبی صادراتی در اصلی‌ترین کشورهای واردکننده محصولات دریایی ایران طی ده سال اخیر در بازه زمانی ۲۰۱۲-۲۰۲۲ می‌پردازد. برای این منظور، از شاخص‌های مزیت نسبی آشکار شده و مزیت نسبی آشکار شده متقارن استفاده شد. همچنین تحلیلی بر ساختار بازار محصولات دریایی در کشورهای هدف با استفاده از شاخص‌های نسبت تمرکز و هرفیندال- هیرشمن صورت گرفت. نتایج نشان داد، در طی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۲، ایران در صادرات محصولات و فرآورده‌های دریایی به کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، قطر، سریلانکا و مالزی از مزیت صادراتی برخوردار بوده است. به این ترتیب به بررسی ساختار بازار در این کشورها در دوره زمانی ۲۰۱۸-۲۰۲۲ پرداخته شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، ساختار بازار در کشور عراق در پنج سال اخیر از نوع بنگاه مسلط به رهبری ایران، در کشورهای کویت و مالزی، بین انحصار چندجانبه باز و بسته، در کشورهای عمان و سریلانکا، انحصار چندجانبه بسته و در کشورهای امارات و قطر، از نوع انحصار چندجانبه باز، بوده است.
کلیدواژه ها
مزیت نسبی، ساختار بازار، صادرات محصولات و فرآورده‌های دریایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر